Falazás habarcsterítő kocsival Barkácsolás

Falazás habarcsterítő kocsival

2019. június 19.

A falazat adja az épület arcát, ezzel határozza meg a ház stílusát. A fal az épület tartószerkezete, a belső terek határoló eleme, mely már évtizedek óta szinte ugyanúgy épül. Stabil alapra, téglakötésben rakva, habarcsterítéssel ragasztva biztosítja külső és belső terek elválasztását a külvilág zajaitól, és egyéb kellemetlen körülményektől. Valószínűleg sokakban felmerül a kérdés, hogy ma a modern építőanyagok idejében is biztosan ugyanúgy épül a falazat, mint egykoron? A válasz csak részben igen…

A falazatok anyaga ugyanis az idők folyamán megváltozott. Szinte akkora átalakuláson ment keresztül a falazás mikéntje, mint mikor a döngölt vályogfalazatokról tömegesen állt át az építészet a téglára. Ezekben az időkben legalább akkora forradalom zajlott az építőanyagok piacán, mint ma, mikor a falazóhabarcsokat PUR alapú ragasztókkal helyettesítik. De ne ugorjunk ekkorát, hiszen a mai általánosan elterjedt falazási szisztéma még közel sem tart itt.

Az igazi változás akkor kezdődött, mikor a téglát (hagyományos kisméretű: 6,5 x 12 x 25 cm) bizonyos faltípusoknál elkezdte kiszorítani a falazóblokk. A falazóblokk mérete minden dimenziójában nagyobb volt, mint elődje. Az igazi különbség abból adódott, hogy ha egységnyi térfogatú falazatot hasonlítottunk össze a két faltípusból, akkor falazóblokkból készült verzió sokkal több légüreget foglalt magába, mint a hagyományos társa. Tehát fajlagosan jóval kevesebb „tégla anyagot” és több tartalmazott. Ez pedig a szigetelési tulajdonságok javulását jelentette, hisz a levegőnél jobb hőszigetelő nem kell, tudjuk ezt azóta, mióta kötött pulóvert ismerjük.

Éppen a szigetelési tulajdonságok változásai okozták a falazási szokások, ezen belül pedig a habarcs alkalmazásának megváltozását. Hogy mit takar ez a változás? Szinte azt, hogy lassan eltűnik a habarcs a falazatok alkotóelemei közül. Először csak a falazóblokkok közti függőleges habarcskitöltés tűnt el köszönhetően a fogas kialakítású falazóblokkoknak, melyeket nút- féderes típusnak is szoktak nevezni. Sokan még a falazóblokkokat a kezükben tartva sem hitték el, hogy jobban teszik, ha az egymásba záródó kerámia fogazatot nem töltik ki habarccsal, hiszen a fogak kellően összezárnak ahhoz, hogy a téglák stabilan kapaszkodhassanak egymásba. Gyakran lehetett látni olyan megoldást is, mikor a falazóblokkal egyszerűen rossz irányba fordítva falaztak úgy, hogy a nút és féder oldal a fal síkjába került. Ezeknek a „tégláknak” azonban még meglehetősen vastag téglaváz szerkezete volt, bőven lehetett rá habarcsot kenni, mely összetartotta az elemeket, mely kiegyenlítette a síkbeli egyenetlenségeket.

Wienerberger Porotherm 10 N+F tégla

De mit tapasztal ma a kalandos kedvű építkező, aki saját két kezével készítene falazatot, de a modern módszereket sem hanyagolná a munka közben? Az utóbbi években további, jelentős változások voltak tapasztalhatók a falazatok terén. A tégla falazóblokkok légüregeinek száma tovább gyarapodott, míg az üregeket elválasztó falak filigrán „téglalemezekké” vékonyodtak. Hogy mi ennek a lényege? Csakis a jobb hőszigetelő tulajdonság megvalósulása. Szigetelési szempontból olyan jó U értékeket ért el mára a modern tégla építőelem, melyhez hasonlítva a hagyományos vastag habarcs a tömörsége miatt kimondottan rossz értékeket produkál. A habarcsnak tehát vékonyodnia kellett, átlag 1,2 cm-ről 1mm vastagságra. Ehhez készül a csiszolt felső és alsó felületű falazóblokk, ahol a pontos egymásra illeszkedés miatt már a vékony habarcs is elég ahhoz, hogy a falazat minimálissá redukálódott egyenetlenségeit kiegyenlítse, és a kötést köztük létrehozza.

Wienerberger Porotherm 44 Thermo Profi tégla

Jogosan merülhet fel a kérdés, hogy mivel készül a vékony, akár 1mm vastag habarcsterítés: habarcsterítő kocsival. Talán egy vetőgéphez hasonlítható a rendszer, mellyel a téglagyár által megadott habarcstípust teríthetjük. Nem csak a habarcs minősége fontos, hanem a habarcsterítő kocsi megléte is, melyeket magától a tégla gyártójától szerezhetünk be a legkönnyebben. Akár meg is vehetjük, de mint minden ilyen speciális kelléknek az ára borsos, megközelítőleg 100e ft is lehet. Ezt kiküszöbölhetjük, ha csomagban rendeljük a téglát, mely tartalmazza a falazóanyagot, a zsákos ragasztóhabarcsot, és a kocsit is, melyet a falazás leteltével, vagy egy hónapon belül vissza kell szolgáltatni a gyártónak. Mivel ez egy bonyolultabb, és precízebb munkavégzést igényel, kezdőknek időigényesebb is, így a mesterek, és cégek csak ritkán alkalmazzák a modern technológiát. De mivel a mi házunkat építtetjük, vagy építjük, nem árt tudni, milyen lehetőségek felett rendelkezhetünk.

Wienerberger Porotherm Thermo áthidaló

Ha magunk szeretnénk falazni, és nem csak képeken láttunk építkezést, nem lehetetlen, hogy boldoguljunk a vékony habarcsos, csiszolt téglás technológiával sem, csak kicsit alaposabban utána kell olvasni a modern munkafolyamatoknak. Persze minden beruházás előtt tartsunk alapos árkalkulációval egybekötött összehasonlítást, hogy tényleg a saját elvárásainknak, és pénztárcánknak megfelelő módszert alkalmazhassuk. Azoknak ajánlom ezt a módszert, akik a technológia fejlettségét szem előtt tartva, de a műanyagok használatát kikerülve építenék jövőbeli házuk falait.

További cikkeink falazás témában:

http://ujhazcentrum.hu/otlettar/felujitas/pincefalazo-elem

http://ujhazcentrum.hu/otlettar/felujitas/a-falazoblokk-mar-nem-is-tegla

http://ujhazcentrum.hu/otlettar/epitkezes/elsporolhatjuk-e-a-falak-hoszigeteleset

 

Írta: Szalay Csaba - dipl. építész