Az elengedhetetlen gépkocsibeálló
2022. június 9.
Ahol a személygépkocsi parkolását a telken belül lehet megoldani, ott szükség van egy burkolt felületre, vagy a garázshoz vezető út megfelelő burkolására (továbbiakban egységesen beálló). Ennek a járdával ellentétben komolyabb teherbírással kell rendelkeznie, hiszen több tonnás gépjárművek járnak rajta.
A beállót lehet csak nyomvonalban burkolni, ami anyagtakarékosabb, teret enged a zöldfelületnek és a csapadékvízelvezetése is egyszerűbb. Hátránya a kötöttebb mozgási lehetőség, valamint csapadékos idő esetén a sárban taposás. A teljes bejáró burkolatnak a gépkocsibeálláson kívül lehet több funkciója is, lehet ott kosárlabdapalánk, kisgyereknek futóbicikliző-pálya, lehet rajta grillezni, stb. Cserébe nagyobb felületet kell leburkolni és figyelni kell a vízelvezetésre.
Mindkettő megoldásnál lényeges, hogy teherbíró aljzatot kell készíteni alájuk. Ez lehet bazaltzúzalék (15-20 cm vastagságban, tömörítve), vagy pedig CKT-beton (15 cm vastagságban). Tehát a járdával ellentétben a járófelület alatt van még egy réteg.
Azaz:
- tömörített talaj
- bazaltzúzalék vagy CKT-beton
- tömörített kavicságyazat
- járófelület (térkő esetén ágyazóréteggel)
A teljes felület vízelvezetése a felületen történik, azaz megfelelően lejtenie kell és például térkő folyókával elvezetni a csapadékvizet. Miből készülhet a burkolat?
Beton felület
Gépkocsi forgalom esetén minimum 10 cm-es vastagság szükséges, betonvashálóval. A hőtágulás miatt dilatálni kell maximum 2x2 méteres mezőkre osztva, melynek réseit bitumennel érdemes kiönteni. A felületnek lejtést kell adni, hogy a csapadékvíz lefolyjon róla, erre 1.5% elég, azaz méterenként 1.5 cm.
A beállót földnedves betonból kell készíteni, tehát a „folyós” beton nem az igazi. Házilagos keverésnél 4 lapát sóderhez 1 lapát cement szükséges. A betont érdemes csömöszölni, hogy minél tömörebb legyen a betonozás, ne fészkesedjen.
A beton kötési ideje 28 nap, de 1 hét után eléri szilárdságának 70%-át, tehát terhelhető-járható ekkor már. Ebben az első hétben nem szabad kiszáradni hagyni a betont, vagy locsolni kell napi többször, vagy pedig letakarni fekete fóliával, alálocsolni reggel-este, így bedunsztolja magát. A téli sózással csínján kell bánni, mert a beton felületét kimarja idővel. A hólapátolás és jégtelenítés könnyen végezhető, szükség esetén akár fűthető is a beálló. Nyomsávban és teljes felületen is alkalmazható.
Gyeprács burkolat
8-10 cm vastagság, natúr beton felülettel. A gyeprács közeiben idővel kinő a fű, részben eltüntetve a betonfelületet, beleolvadva a környezetbe.
A résekben a csapadékvíz el tud szivárogni, ezért inkább a bazalt zúzalékos aljzatot kell alá rakni, nem a CKT-s megoldást. Télen könnyen jégteleníthető és a hóeltakarítás sem probléma, sózást is bírja. Nyomvonalban és teljes felületen is lerakható.
Térkő
A gépkocsiforgalomra alkalmas térkő vastagsága minimum 6 cm, a teherbíró aljzatnak fontos szerepe van abban, hogy ne nyomvályúsodjon ki idővel a beálló. Ilyen esetben a térkő visszabontásával, aljzat kiegyenlítéssel-tömörítéssel újra szintbe hozható, könnyen javítható. A térkövet betonba ágyazott járdaszegélyek közé kell rakni, a lejtés irányába rakott vízelvezető folyókával megoldani a csapadékvíz elvezetését.
Télen könnyen jégteleníthető és a hóeltakarítás sem probléma, sózást is bírja, szükség esetén fűthető a betonaljzatba ágyazott fűtéssel. Nyomvonalban és teljes felületen is lerakható.
Murva
Az összes közül a legolcsóbb megoldás, azonban a kavicsok idővel koszolódnak, közéjük beül a por, fű, levelek. Tisztítása macerás. Nyomvályúsódás esetén könnyen javítható, viszont a gyomnövények és fű kinövése ellen érdemes geotextília alátétet alkalmazni.
Betonba ágyazott járdaszegélyek közé kell rakni, a vízelvezetése felületi szivárgással megoldódik, ennek megfelelően bazaltzúzalék alzattal érdemes kiépíteni. Télen könnyen jégteleníthető és a hóeltakarítás sem probléma, sózást is bírja. Nyomvonalban és teljes felületen is lerakható.
Szakértőnk: KömKel