Hogyan parkolhatunk biztonsággal a modern háznál? Felújítás

Hogyan parkolhatunk biztonsággal a modern háznál?

2017. október 18.

Lakjunk akár családi, akár társasházban, parkolni mindig kell, azonban a parkolási problémák különbözőek lehetnek. Legfrissebb cikkünkben szerencsére mindenki találhat a saját körülményeinek megfelelő megoldást a parkolóhely, garázs védelmére.

Akár hideg, akár meleg, akár esős, akár szeles, az emberek döntő többsége a komfortzónájából való kilépésnek éli meg a kapu kinyitását, és mikor a kocsijával ki vagy be szeretne állni. Emellett nem utolsó szempont vagyonunk védelmekor, hogy a család személyautóját biztonságban tudhassuk.

Szerencsére ezekre a problémákra már nagyon régóta van több megoldás is. Ilyen a motoros kapunyitás is, mely gyakorlatilag egy távműködtetésű automatizált rendszer, aminek a lényege, hogy méterekről (illetve az új SMART világunkban egy arra alkalmas rendszer esetén a világ bármely pontjáról is) nyithatjuk vagy zárhatjuk kapunkat. Gyakorlatilag minden fajta kaput tudunk automatizálni, de lényeges, hogy a kapu és a rögzítés is megfelelő és stabil legyen.

A legtöbb kocsibehajtó, garázs bejárata azonban nem egyforma. Így az sem valószínű, hogy egyetlen, univerzális megoldással megoldhatjuk a parkolás kérdését. Garázskapuból is, mint ismeretes, sokféle verzió létezik.

szárnyas kapu a leggyakoribb típus. Ezek a hagyományos egy-, vagy kétszárnyú, kifelé vagy befelé nyíló kapuk. A kapu mozgatását lakossági felhasználásnál elektromechanikus irreverzibilis csavarorsós motorral vagy elektromechanikus irreverzibilis csuklókaros motorral történhet.

Ezen felül létezik esztétikusabb megoldás is, amikor a kaput mozgató mechanika és motor a talajba van süllyesztve, de fontos, hogy a kapu ne legyen kimondottan nagy súlyú, nehéz mozgású.

tolókapu, vagy úszókapu kevésbé elterjedt megoldás, bár számos helyen találkozhatunk vele. Ennek lényege, hogy a kapuk nyitása nem befelé vagy kifelé történik, hanem oldalirányba. Ez akkor praktikus, ha szűk a hely, azaz az utcára nem nyithatjuk, és az udvar felé helyhiány vagy az emelkedő nagysága miatt nem tudjuk megoldani a nyitást. Ilyenkor vagy az egyik oldalra, vagy osztott kapu esetén két oldalra toljuk a kaput.

A tolókapu és az úszókapu közötti különbséget a legegyszerűbben úgy tudjuk szemléltetni, hogy az előbbinél van, míg az utóbbinál nincs a mozgatásához szükséges sín azon a területen, ahol a „forgalom” áramlik, mivel az úszókapu “lebeg”. A mozgatómechanizmus a két kapu esetében leggyakrabban ugyanaz, a meghajtás és az erőátvitel fogaslécen keresztül történik, amihez egy fogaskerék csatlakozik. Itt is elektromechanikus irreverzibilis motort érdemes választani.

Míg az előző megoldások inkább a kocsibeállókra jellemzőek, addig a garázsoknál rendelkezésre álló szűkebb hely és a pontosabb záródás miatt inkább a szárnyas, billenő, szekcionált kapuk jellemzőbbek. A szekcionált kapu, mint azt neve is mutatja, több részből áll, és sín vezeti a kapuelemeket.

Korábbi típusai még kézi mozgatásúak, melyet rugókkal és ellensúlyokkal könnyítenek. Ezek modern verziói nemcsak könnyebb szerkezetűek (mely a mozgatómotor számára is kedvez), hanem betörésbiztonsági szempontokat is kielégítenek, továbbá hőszigeteltek is lehetnek.

A régebbi kapura utólagosan szerelt távműködtetésű motor is jó szolgálatot tehet, ha a terhelésnek megfelelően méretezett erőforrást választjuk.

Főleg társasházi magánparkolók esetén azonban nem mindig építhetjük körbe saját tulajdonú, vagy bérelt parkolóhelyünket. Így megvédeni az önkényes parkolófoglalóktól igen nehéz feladat, főleg ha az közvetlenül az utcával, közterülettel határos.

Több parkolóhely elkülönítéséhez választhatunk láncos sorompót, amelyet egyszerűen a fentiekben már említett távirányítással engedhetünk le vagy húzhatunk fel. Itt lényegében két oszlop között egy lánc van kifeszítve, amit egy motor mozgat a kívánt irányba. Leengedett állapotban áthajthatunk rajta, mivel a földre ereszthető. A könnyebb áthajtás, valamint a lánc és a burkolat védelme érdekében érdemes láncvédő profilt használni.

A másik ilyen lehetőség az, amikor elektromos, vagy mechanikus parkolóőrt használunk. Ez a legtöbb olvasó számára ismerős lehet; általában narancssárga vagy fémszínű lehajtható fém akadály. Ezt a kocsiból kiszállva egy kulcs segítségével, kézzel, vagy elektromos modell esetén távirányítással lehet felnyitni vagy lehajtani.

Legyen akármilyen is a kocsibeállónk, garázsunk, saját területünket érdemes fizikai határokkal, vagy legalábbis akadályokkal védenünk, hiszen ez hosszútávon kifizetődő lehet.

Széchenyi 2020