Jól indult az év az építészet és az építőipar művelői és kedvelői számára, hiszen január 14-én ismét megnyitotta kapuit a publikum előtt a müncheni építészeti és építőipari vásár, a BAU 2019. A Messe München területén megrendezésre kerülő kivételes vásár idén sem okozott csalódást a kilátogatók számára. Szám szerint egy magyar megyeszékhelynyi látogató (250 ezer fő) volt kíváncsi az építőipar legmodernebb vívmányaira, ebből közel 80 ezer külföldi volt, és az sem volt ritka, hogy az ember magyar szót halljon.
Ami a vásár területét illeti, jó eséllyel pályázhat a képzeletbeli építőipari kiállítások versenyén dobogós helyért a maga 200 000 m²-ével, és 2250 kiállítójával. Aki nem kész látogatási tervvel érkezett, nyugodtan készülhetett rá, hogy egy nap nem lesz elég a 18, kiállítókkal teljesen telített csarnok feltérképezéséhez.
Ha az ember belepillant a kiállítók listájába, gyorsan egyértelművé válik, hogy ez a vásár nem csak nevében nemzetközi, hiszen a kiállítók jelentős hányada (37 %) érkezett Németországon kívülről. Bár a magyar Construma kiállításon –a nemzetközi anyacégek képviseleteit nem ideszámolva- is felbukkantak európai és többek közt ázsiai, ezen belül kínai kiállítók is, de bajor fővárosban megrendezett vásáron összesen 45 ország képviseltette magát. Magyarország sem maradt ki, de most szerény számban képviseltük a magyar építőipart. Ugyanúgy 5 standdal voltunk ott, mint India vagy Oroszország. Viszont a szomszédos országok közül többen leelőztek minket. Német nyelvterületen nem meglepetés az osztrákok fölénye 115 céggel, de elgondolkodtató, hogy még Horvátország is 19 vállalattal képviselte magát. A gyakori összehasonlítás miatt megemlíteném, hogy a csehek 23, míg a lengyelek 53 céggel voltak jelen. Az 5 megjelent magyar cégből, három prémium faburkolatok gyártására szakosodott, egy az építőiparban használatos üvegszövetek előállításával foglalkozik, míg az ötödik zöldtetők kivitelezésével foglalkozik. Mindegyikük magas színvonalú standdal készült, érdemes volt meglátogatni őket.
Természetesen minden Magyarországon is ismert nagyobb gyártó jelen volt BAU 2019–en, de amiért megéri őket is meglátogatni, az pedig az, hogy a számomra eddig látottaknál jóval nagyobb, és igényesebb standokkal képviselték magukat. Szemben a magyar kiállítással itt jellemzően a kínálat különlegesebb elemei, anyagai is helyet kapnak. A standok közt sétálva azért feltűnik, hogy a bajor, osztrák, svájci, tehát a környező területek is a kiállítás egy meghatározó célcsoportja, hiszen olyan termékek is felbukkantak, melyek az áruknál fogva nálunk ritkábban fordulnak elő. Természetesen ezeket is érdemes szemügyre venni, hiszen a magyar ingatlanpiacon növekszik a befektetési kedv, ez pedig teret engedhet az itt látott innovatív megoldásoknak is. Példának okáért komoly mennységben voltak láthatók nem csak árnyékolók, de az ezekhez tartozó szigetelt rejtett tokozású építőelemek is. Jelentős volt a padlóburkolatokkal, főleg olajozott natúr fa padlókkal foglalkozó cégek száma is.
Ahol 18 csarnok megtelik kiállítókkal, ott nem csoda, hogy jut belőle egy egész csarnok a digitális tervezés szolgáltatóinak is. Tervezők nagy örömére itt olyan interaktív bemutatókkal találkozhat a közönség, ahol laikusként bepillanthattunk nem csak a modern digitális tervezés fortélyaiba, de a látványtervezés eszközeivel is megismerkedhettünk. A tervezők gyakorlati tanácsokat kaphattak, és mini kurzusokban részesülhettek a nagy programgyártók standjain, amilyen például a magyar létrehozású ArchiCAD-é (Graphisoft) is volt. Nem csak a szakmának, laikusoknak is nagyon érdekes lehetett kipróbálni a 3 dimenziós látványtervezéssel összekapcsolt VR (Virtual Reality) szemüvegeket, mely közelebb hozhatja a tervezői szakmát, és az élmény átadását a megbízóhoz.
Aki a fenti sorok alapján elgondolkodik, hogy kilátogatna következő kiállításra, kicsit hosszabban kell várnia, hiszen legközelebb 2021-ben nyitja meg újra kapuit a BAU kiállítás Münchenben.
Írta: Szalay Csaba – dipl. építész